Alweer op bestemming 3: Tumut!

18 december 2012 - Tumut, Australië

Alweer een paar dagen geleden dat jullie wat van mij gehoord hebben, althans de mensen die alleen mijn weblog lezen. De mensen op facebook hebben kunnen lezen dat ik ondertussen ben gearriveerd in Tumut, bij Idske!

Ondertussen heb ik heel veel gezien, veel gedaan, en veel indrukken gekregen over Australie. Wat een verschil tussen bijvoorbeeld al tussen Sydney en Canberra...en dan kom je in Tumut, en wat een rust! En wat een geweldig uitzicht.

Eerst maar even een paar dagen terug. Sydney, een megastad met heel veel inwoners, studenten, toeristen enz. Dus ook megaveel verkeer, getoeter en dan komt er weer een politie of brandweer voorbij! In mijn verhaal van donderdag stond dat ik vrijdag alleen de stad zou gaan verkennen. Echter wilde mijn kamergenootje naar de zelfde bezienswaardigheden en zijn we samen opgetrokken. Allereerst op zoek naar de gratis bus die ons naar het Sydney Opera House ging brengen. Natuurlijk stonden we eerst aan de verkeerde kant van de weg, maar uiteindelijk hebben we hem gevonden en hoefden niet al te lang wachten :) Na een ritje van ongeveer 10 minuten stonden we al voor de Harbour Bridge en vlakbij was het Sydney Opera House. De mooiste foto die ik ervan gemaakt heb is vanaf de ferry, waarbij beide goed te zien zijn. Toen ik erbij stond had ik niet echt een waaauw gevoel, maar het was bijzonder om het gezien te hebben! Natuurlijk hebben we daarna ook nog een paar stappen gezet op de Harbour Bridge, ik vond toch echt dat dat moest. Om daar te komen moest je door de oude wijk ' the Rocks' Geweldige huisjes (ja ook roze ;)) en wat een verschil met het centrum van Sydney!

Aangezien mijn kamergenootje voor een hele andere reden naar Sydney is gekomen, namelijk om voor een half jaar daar te gaan werken, gingen we naar de Darling Harbour (waar heel veel restaurants zitten), met de ferry. Dit was mij al aangeraden, omdat je toch een hele andere kant van Sydney ziet als je over het water gaat. Jammer dat het zonnetje niet scheen, anders was het echt perfect geweest. Uiteindelijk hebben we in Darling Harbour ons opgesplitst omdat ik geen zin had om mee te gaan naar elk restaurant. Ik wilde meer zien van Sydney en ben daarom naar het Hyde Park gegaan, want daar vlakbij waren hele oude gebouwen zoals het Sydney Hospital, st Mary Cathedral en the Library te zien.

Helemaal uitgeput kwam ik terug in het Hostel, en ben vroeg gaan slapen om overigens weer vroeg op te staan om naar Coogie Beach te gaan. En daar had ik echt wel een waaauww gevoel bij. Nu ben ik natuurlijk wel een strandmens, dus dat kan al gauw... Ik heb heerlijk rustig aan gedaan, lekker op het strand ' Racoon'  geluisterd, de rotsen beklommen, en nog wat rondgewandeld in het park!

's Middags had ik met Dominic afgesproken om naar de Botanic Garden te gaan, tijdens de wandeling hebben we bijgekletst en heb ik veel geleerd over Sydney, niet dat ik alles kan onthouden, maar goed! Wat overigens ook nog leuk was, waren de etalages van een groot warenhuis. Ze waren helemaal in kerststemming, je zal wel denken ja hallo tuurlijk, maar hier kwam echt muziek uit de etalage, zoals ' Rudolf the rednose Reindeer'. Erg grappig.

Dat was alweer mijn laatste dagje in Sydney. Op de terugweg, 2 dagen voor vertrek weer naar Nederland ben ik daar nog even om te overbruggen. De volgende ochtend zou ik al om 6.58 vertrekken naar Canberra, helaas de hele nacht bijna niet geslapen omdat ik bang was om de trein te missen. Ruimschoots op tijd was ik dus op het station en kon ik mijn plekje opzoeken in de trein. Opvallend was nadat de trein was vertrokken het ongeveer een uur duurde voordat ik echt de natuur kon zien. Uiteindelijk was de trein een half uur te laat in Canberra, maar daar stonden Idske en Amberle mij al op te wachten. Altijd leuk om zo opgewacht te worden. Ik had verwacht dat ik op een redelijk groot station zou aankomen, dat viel echter tegen, welteverstaan 1 perron ;) Wat een verschil met Sydney! In Canberra hebben we onder ander het old parliamenthouse, new parliamenthouse en de War Memorial. Verder was er eigenlijk weinig in Canberra en zijn we de volgende dag, na een nacht in een geweldig hotel rustig aan richting Tumut gereden. Dit ligt ongeveer 2,5 uur reizen met de auto.

En dan kom je in Tumut aan, bij het huis van Paul, Idske en Amberle, ze wonen boven op een berg...en wat een uitzicht! Zal zo gelijk maar even wat foto's uploaden, dan kunnen jullie allemaal meegenieten!

Deze week hebben we een leuke planning, we gaan onder andere naar de Snowy Mountains, een nationalpark en een waterval bezichtigen...Hierover kunnen jullie de volgende keer lezen.

Het is een lang verhaal geworden, met veel belevenissen. Mijn hoogtepunt tot nu toe; Coogee Beach. Er gaan er hopelijk nog velen volgen. Ik heb nog geen moment spijt gehad (nou ja misschien 1x heel even) dat ik dit avontuur ben aangegaan!

Tot de volgende keer maar weer!

liefs uit een zonnig Tumut.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fiona:
    Hoi Tamara,

leuk om je te lezen dat je het naar je zin hebt. Mooie foto's ook. Zal ik vast een tentoonstellingruimte voor je reserveren? ;-)
  2. Joannie:
    18 december 2012
    Lang verhaal?? Helemaal niet, juist leuk!
    Hug!
  3. Marian:
    18 december 2012
    Prachtige foto's, en nu snap ik wel dat Coogie Beach jouw favoriet is.
  4. Marjolein:
    Hey avonturierster!

Leuk om je verhalen te lezen, vlieg er door heen!
    Super dat je het naar je zin hebt!
    Nog heel veel plezier de aankomende tijd!

Liefs